
VANLIGA FRÅGOR
Här har vi samlat frågor och svar för dig som är eller snart blir vår hyresgäst. Du som ska flytta ut hittar också viktig information om vad som gäller i samband med avflyttning.
Vanliga frågor
-
Sökande måste fyllt 18 år.
Sökande måste ha en fast inkomst på minst tre gånger månadshyran. Som fast inkomst räknas inkomst av arbete (även visstidsanställning), arbetslöshetskassa, pension, sjukersättning, aktivitetsersättning och studiemedel.
Sökande får inte ha några betalningsanmärkningar.
Sökande ska ha goda vitsord från tidigare boende och vara en god granne.
Antalet personer som ska bo i lägenheten ska vara rimlig i förhållande till lägenhetens storlek.
Rökning i och kring fastigheten är förbjuden.
Lägenheten upplåts som huvudsaklig bostad till hyresgästerna och denna ska var folkbokförd i lägenheten.
-
Länken leder dig till allt du behöver veta som student i Örebro.
-
Det är möjligt att betala hyran via autogiro. Om du önskar en blankett för autogiro, är du välkommen att kontakta oss genom detta kontaktformulär.
-
Anmälan om e-faktura kan endast kan göras via din bank. När du anmäler dig till e-faktura sluter du ett avtal om val av betalningssätt med din bank, därför ska du också vid eventuella problem kontakta din bank.
-
Grannsämja är viktigt. Ta i första hand direktkontakt med din granne, och försök att reda ut eventuella frågetecken mellan varandra. I andra hand, anmäl till oss via telefon eller mail om, hur och när du har blivit störd. Vid kraftig störning efter 22:00, ring vaktbolaget CSG (019-26 40 50) så kommer de och kontrollerar samt även skriver rapport. Har du misstanke om brott ringer du såklart direkt till Polisen.
Enl. hyreslagen kapitel 12 § 25, skall hyresgästen bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten samt se till att inte utsätta de som bor i omgivningen för störningar.
-
För att bevara trivseln för alla är rökning förbjuden både inom och omkring fastigheten, inklusive balkonger , innergårdar, garage och allmänna ytor.
-
Vi strävar efter att hålla inomhustemperaturen i din lägenhet under uppvärmningssäsongen enligt Socialstyrelsens rekommendationer, vilket innebär minst 20 grader och högst 21 grader av miljöskäl.
Om du upplever att det är kallt, rekommenderar vi att du mäter temperaturen hemma hos dig. Placera termometern 1 meter från ytterväggen och på en höjd av 1 meter från golvet. Om termometern visar en lägre temperatur än 20 grader kan du kontrollera följande:
Har du möblerat tätt framför elementet så att möbler hindrar värmen från att sprida sig i rummet?
Har du hängt gardiner för termostaten, vilket kan få den att känna av en högre temperatur än vad det är i rummet och därmed slå av värmen för tidigt?
Är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Det kan indikera luft i elementet, vilket hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör i så fall en serviceanmälan.
Om temperaturen fortfarande är lägre än 20 grader och du har kontrollerat ovanstående, kan det finnas ett problem med ett enskilt element eller i värmesystemet. Gör då en serviceanmälan för att låta oss kontrollera om elementen behöver luftas eller om en termostat har fastnat. Observera att du aldrig bör försöka lufta elementen själv. Luftningen bör utföras av vårt personal för att säkerställa balansen i värmesystemet. Om det fortfarande är kallt i lägenheten kommer din anmälan att vidarebefordras till våra drifttekniker, som kommer att undersöka andra åtgärder i värmesystemet.
-
Uthyrning i andra hand är alltid tidsbegränsad och kräver vägande skäl, såsom studier på annan ort. För att vi ska behandla din ansökan krävs det att du varit boende hos oss sammanhängande i minst 1,5 år.
Ansökan måste lämnas in i god tid före planerad andrahandsuthyrning, vi har en handläggningstid på minst 3 veckor. Det är obligatoriskt att få skriftligt godkännande från oss innan andrahandsuthyrningen påbörjas. Enligt hyreslagen § 39 stadgas följande: ’Hyresgästen får ej utan hyresvärdens samtycke i andra hand upplåta lägenheten.’ Vid överträdelse kan hyresrätten förloras.
Viktigt att notera är att du som förstahandshyresgäst ansvarar för händelser och aktiviteter i lägenheten samt att hyran betalas i tid.
Om du överväger att hyra ut din lägenhet i andra hand, vänligen kontakta oss för ytterligare information.
Jag vill hyra ut min lägenhet via Airbnb, är det ok?
Nej. Vi tillåter inte under några omständigheter att lägenheten brukas för uthyrning via Airbnb, det är en brottslig handling och kan resultera i böter samt även fängelse. Se inlägg från Fastighetsägarnas hemsida.
Man dömd till fängelse för olovlig andrahandsuthyrning via Airbnb - Fastighetsägarna
-
Du har alltid tre månaders uppsägningstid enligt hyreslagen, gällande från nästa månadsskifte. Detta för att det normalt sätt tar oss tre månader att hitta en ny hyresgäst. Har du önskemål om att flytta ut tidigare gör vi dock vad vi kan för att hitta en ny hyresgäst som passar ditt utflyttningsdatum, vi kan dock aldrig garantera något utan man får räkna med 3 månader.
-
Vid dödsfall gäller en kalendermånads uppsägningstid om uppsägningen görs senast en månad efter dödsfallet. Sedan blir uppsägningstiden tre månader enligt hyreslagen. Bostaden ska sägas upp av närmsta anhörig, som ska kunna uppvisa ett vårdnadsintyg där det står vem som har rätt att säga upp avtalet. Vårdnadsintyg får man av begravningsbyrån. Vid dödsfall kan eventuellt den efterlevande makan eller maken få överta lägenheten.
-
Källargångar och trapphus är avsedda som utrymningsvägar och får inte användas för uppställning av föremål. Det är nödvändigt att hålla utrymningsvägarna alltid fria så att räddningspersonalen kan nå fram vid behov. Föremål som placeras i källar- och vindsgångar samt trapphus kommer att tas bort. Om det inte finns något särskilt område för uppställning av barnvagnar bör de förvaras inom lägenheten
-
Bara elgrill får användas, och detta gäller även för uteplatser.
-
Rastning av husdjur är inte tillåtet på fastigheten eller i dess omgivande områden. Djurägaren ansvarar för att ta hand om avföring från sina husdjur. Gräsmattor och uteplatser runt husen kommer att se mer välskötta ut och bli trevligare för alla att använda om de inte används som toalett för husdjur.
-
Finns det ingen särskild uppställningsplats för barnvagnar ska de förvaras inne i lägenheten.
-
Kontakta oss för att undersöka möjligheten till installation. Vi kan eventuellt bistå med installationen mot en mindre hyresjustering.
Om ni väljer att själva utföra installationen är det av stor vikt att en behörig installatör genomför arbetet. Som hyresgäst ansvarar du för att installationen sker på ett korrekt sätt. Eventuella skador som uppstår på grund av installationen kommer att debiteras hyresgästen.
-
De flesta äldre hus ventileras med hjälp av självdrag. Det innebär att frisk luft kommer in genom en så kallad springventil som sitter vid fönstret. Det kan vara frestande att sätta igen ventilerna när det är kallt ute. Men gör inte det. Ventilen ska alltid stå minst några millimeter öppen, även på vintern. Och du ska inte täta ventilerna och hindra luften att komma in. Då sätts ventilationssystemet ur spel. Luften som strömmar in är viktig för att du ska få ett bra inomhusklimat och dessutom hjälper luften till att sprida värmen från elementet ut i rummet.
-
Vill ni säga upp er lägenhet så behöver vi det skriftligen från er, står ni två personer på kontraktet behöver båda skriva på uppsägningen.
Obs! vi kan inte ta emot er uppsägning via mail eller telefon.
Enklast är ifall man går in via vår hemsida och ”mina sidor”, där finner ni era pågående avtal och kan då göra en uppsägning. Man kan även skriva under på bostadskontraktet – där finns en ruta att fylla i för uppsägning, underskrivet kontrakt lämnas sedan in till oss. Er uppsägningstid börjar gälla från detta tillfälle, räknat från nästa månadsskifte. Ni har alltid tre månaders uppsägningstid enligt hyreslagen.
-
Om du redan är boende hos oss men önskar flytta till en annan lägenhet i vårt bestånd, behöver du göra en intresseanmälan på det objekt som ni är intresserad av på vår hemsida. Att bo inom beståndet ger inte förtur till våra hyreslediga lägenheter.Några punkter att tänka på:
Du/ni behöver ha varit bosatta i er nuvarande lägenhet i minst 2 år.
Det ska vara beaktansvärda skäl till bytet, såsom separation, tillökning eller en stor förändring i ekonomin etc. Varje bostadsbyte kommer att prövas individuellt.
FLYTTA IN
-
Klicka på länkarna nedan för information kring din lägenhet vid inflyttning.
-
När du flyttar in har vi besiktigat lägenheten. Tillträde till lägenheten har du klockan 13.00 den dag hyresavtalet börjar gälla. Är detta en lördag, söndag eller helgdag får du flytta in första vardagen därefter. Vid överenskommelse till tidigare inflyttning i er lägenhet, kommer ni tillsammans med utflyttande hyresgäst överens kring städning, resterande hyra osv. Obs! Vi utför då inte en fullstor städbesiktning utav lägenheten.
-
Hyresgäster hos oss ska ha en gällande hemförsäkring. En hemförsäkring är ett grundskydd som kan ge ersättning för olika typer av skadehändelser till exempel stöld, brand- och vattenskador. Utöver det innehåller en hemförsäkring också andra viktiga delar såsom bland annat ansvarsskydd, rättsskydd och reseskydd. Om du som hyresgäst orsakar en skada blir du personligen skadeståndsskyldig om du inte har en hemförsäkring.
-
Hyresavisering sker varje månad, och hyran tillsammans med eventuella tillägg betalas i förskott senast sista vardagen varje månad.
-
Anmälan om e-faktura kan endast kan göras via din bank. När du anmäler dig till e-faktura sluter du ett avtal om val av betalningssätt med din bank, därför ska du också vid eventuella problem kontakta din bank.
-
Det är möjligt att betala hyran via autogiro. Om du önskar en blankett för autogiro, är du välkommen att kontakta oss genom detta kontaktformulär.
-
Hyreslagen ser strängt på störningar. Hyresgästens skyldigheter gäller inte enbart i bostaden utan även i gemensamma utrymmen som till exempel uteplats, tvättstuga, hiss och trapphus. Om hyresgästen inte rättar sig efter tillsägelse så riskerar man att bli uppsagd från lägenheten. I första hand rekommenderar vi att du själv pratar med grannen, vilket vanligtvis är det bästa sättet att lösa en situation. Om störningarna inte upphör kan du kontakta oss.
-
Som bostadshyresgäst kan du ha rätt att byta din lägenhet mot en annan hyreslägenhet om du har beaktansvärda skäl. Hyresgäst måste alltid ha hyresvärdens samtycke till lägenhetsbytet. Vi ger inte tillstånd för byte till en bostadsrättslägenhet, villa eller annat ägt boende. Kontakta oss om du funderar på ett direktbyte.
-
Vi vill informera dig om att vid montering av väggfast inredning och i händelse av onormalt slitage kan du bli ansvarig för kostnader för omtapetsering, målning eller nytt golv om vi vid besiktning konstaterar att det föreligger onormalt slitage i lägenheten. Använd befintliga gardinbeslag för att sätta upp gardiner och undvik ytterligare håltagning runt fönstren för att minimera skaderisken i fönstersmygarna. Egna beslag får inte monteras i trälisten runt fönstren. Placering av möbler eller gardiner framför radiatorer kan påverka värmeutstrålningen i din lägenhet, vilket kan minska effektiviteten hos elementen. Se till att inte lämna fönster och balkongdörrar öppna när du inte är i lägenheten. Kom ihåg att alla el- och rörinstallationer måste utföras av behörig personal. Felaktiga installationer kan leda till allvarliga konsekvenser. Tänk på att en vanlig orsak till bränder idag är trasiga tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner som sätts på och lämnas obevakade.
-
Om du upplever stopp i avloppet, bör du först försöka lösa upp det avfall som hindrar flödet. Om detta inte fungerar, måste du snarast anmäla felet till oss. Använd aldrig kemiska preparat för att rensa avloppet. Genom att regelbundet ta bort hårrester och annat avfall från bottenventilen i badkar, handfat och diskho kan du förebygga igensättning av avloppet.
Här är exempel på vad som absolut inte bör slängas i avloppet:
Allt som fastnat på kroppen, som t.ex. hår. Hår från borstar och golvbrunnar bör kastas i soporna.
Hushållspapper (denna typ av papper är konstruerad för att absorbera vatten och löses därför inte upp i avloppet).
Sanitetsprodukter såsom tops, inkontinensskydd, tamponger, bindor, trosskydd osv.
Våtservetter.
Matfett (torka upp fettet med hushållspapper eller häll det i ett glas och låt det stelna. Släng sedan i soporna).
Kemikalier
-
Var rädd om de nycklar du kvitterar ut i samband med in flytten. Tappas nycklar bort blir du ersättningsskyldig för låsbyte och nya nycklar.
-
Du måste själv kontakta Eon på 0771-229900 för att teckna elabonnemang. Se till att göra det i god tid innan du flyttar in. Om du inte har el vid inflyttning och behöver kalla ut ett väktarbolag för att aktivera elen, kostar det cirka 1 500 kr.
-
Hyresgästen har ansvaret för att sköta sin balkong/uteplats. Det är viktigt att hålla balkongen och uteplatsen alltid skottad och fri från snö för att förebygga eventuella vattenskador som annars kan uppstå. Om det finns en tillhörande uteplats till lägenheten, är det hyresgästens ansvar att sköta om uteplatsen fram till den avgränsande häcken/staketet.
-
I soprummet finns separata kärl för olika typer av avfall. Var vänlig och se till att sortera korrekt.
Kärlet för hushållsavfall är endast avsett för lättare sopor. Större föremål som inte är hushållsavfall bör tas till kommunens återvinningscentraler. Exempel på sådana föremål inkluderar möbler, större emballage med mera.
-
Trottoaren utanför fastigheten bör hållas tillgänglig och fri från hinder med hänsyn till bland annat synskadade. Cyklar ska parkeras i cykelställ utanför huset där det finns tillgängligt, i cykelrummet, i byggnaden eller på gården. Felaktigt parkerade cyklar kommer att transporteras bort.
FLYTTA UT
-
Klicka på länkarna nedan för information kring din lägenhet vid utflyttning.
-
Vi kommer nu att hyra ut lägenheten till ny hyresgäst och kan be er att hjälpa oss med visning. Normalt sett blir en i taget anvisad lägenheten till dess att den är uthyrd. Vi meddelar er som hyresgäst i god tid innan visningstid.
-
Innan avflyttningsbesiktningen ska eventuella skador som uppkommit i lägenheten samt hål från tavlor, vägghängda tv apparater m.m. lagas av dig som hyresgäst på ett fackmannamässigt sätt. Hål större än spikhål lagas försiktigt med fogmassa eller spackel för att sedan täckas över med färg eller tapet. Vid större skador kan ommålning behövas.
Kostnaden för att forsla bort föremål som lämnats kvar i lägenheten/förråd/garage kommer vi att fakturera dig. Vi debiterar 400 kronor/timme plus en fast avgift på 250 kronor, kostnaden vi som företag får betala för att besöka kommunens återvinningsstation.
-
För att konstatera lägenhetens skick gör LG Söderberg Fastigheter AB alltid en protokollförd statusbesiktning när lägenheten är tom.
Kontakta oss i god tid och meddela när lägenheten är tömd så vi kan boka tid för avflyttbesiktning. Vi gör denna på egen hand och kontaktar dig efteråt. Avflyttbesiktningen ska göras i så pass god tid innan nästa hyresgäst tar över lägenheten att du som utflyttande hyresgäst hinner rätta till eventuella anmärkningar. Skulle du inte fullgöra skyldigheterna före avflyttningen tvingas vi debitera dig kostnaderna för iordningställandet.
OBS! Vi utför endast en slutbesiktning av er lägenhet, och om det kommer att krävas en ombesiktning av skicket, debiteras ni en administrationsavgift baserad på faktisk kostnad.
-
Städbesiktning av er lägenhet kommer att utföras av vår samarbetspartner Klara Städ. De kommer att kontakta er för att boka en tid för genomförandet.
Om ni väljer att boka flyttstädning via Klara Städ erbjuder de 10 % rabatt på er bokning.
Vid städbesiktningen kommer vi att vilja se att lägenheten är i gott skick och är välstädad. Klara Städ förbehåller sig rätten att ta ut en avgift vid ombesiktning.
-
Kom ihåg att alla nycklar, taggar med mera som hör till lägenheten och fastigheten skall återlämnas till hyresvärden.
Söderberg Fastigheter AB senast klockan 12.00 på avflyttningsdagen.
-
Det måste finnas el i lägenheten vid besiktningstillfället.
Lägenheten skall vara välstädad och rengjord. Glöm ej balkong/uteplats och förrådsutrymmen.
Alla dekaler, klistermärken och uppklistrade krokar m.m. skall vara borttagna.
Alla spikar, tavelkrokar, takkrokar, skruvar och plugg ska vara borttagna.
Hål efter plugg, skruvar m.m. fylls igen med ”Målarfog” eller ”Latexfog”, finns att köpa i färgbutiker. Utförs fackmannamässigt.
Måla alt. tapetsera över skador. Lagningar m.m. ska vara fackmannamässigt utfört.
Alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten, såsom dörrar, hatthyllor, gardinfästen m.m. skall finnas i lägenheten.
Brandvarnare och lamputtag tillhör lägenhet och får inte tas ned. Batteri i brandvarnare ska vara fungerande.
Alla fasta armaturer har fungerande belysning. Gäller taklampor i badrum, WC och kök, armaturer över handfat/badrumsskåp och diskbänk. Även spisfläkt, ugn samt kyl/frys.
-
Hyreslagen ser strängt på störningar. Hyresgästens skyldigheter gäller inte enbart i bostaden utan även i gemensamma utrymmen som till exempel uteplats, tvättstuga, hiss och trapphus. Om hyresgästen inte rättar sig efter tillsägelse så riskerar man att bli uppsagd från lägenheten. I första hand rekommenderar vi att du själv pratar med grannen, vilket vanligtvis är det bästa sättet att lösa en situation. Om störningarna inte upphör kan du kontakta oss.
-
Som bostadshyresgäst kan du ha rätt att byta din lägenhet mot en annan hyreslägenhet om du har beaktansvärda skäl. Hyresgäst måste alltid ha hyresvärdens samtycke till lägenhetsbytet. Vi ger inte tillstånd för byte till en bostadsrättslägenhet, villa eller annat ägt boende. Kontakta oss om du funderar på ett direktbyte.
-
Vi vill informera dig om att vid montering av väggfast inredning och i händelse av onormalt slitage kan du bli ansvarig för kostnader för omtapetsering, målning eller nytt golv om vi vid besiktning konstaterar att det föreligger onormalt slitage i lägenheten. Använd befintliga gardinbeslag för att sätta upp gardiner och undvik ytterligare håltagning runt fönstren för att minimera skaderisken i fönstersmygarna. Egna beslag får inte monteras i trälisten runt fönstren. Placering av möbler eller gardiner framför radiatorer kan påverka värmeutstrålningen i din lägenhet, vilket kan minska effektiviteten hos elementen. Se till att inte lämna fönster och balkongdörrar öppna när du inte är i lägenheten. Kom ihåg att alla el- och rörinstallationer måste utföras av behörig personal. Felaktiga installationer kan leda till allvarliga konsekvenser. Tänk på att en vanlig orsak till bränder idag är trasiga tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner som sätts på och lämnas obevakade.
-
Om du upplever stopp i avloppet, bör du först försöka lösa upp det avfall som hindrar flödet. Om detta inte fungerar, måste du snarast anmäla felet till oss. Använd aldrig kemiska preparat för att rensa avloppet. Genom att regelbundet ta bort hårrester och annat avfall från bottenventilen i badkar, handfat och diskho kan du förebygga igensättning av avloppet.
Här är exempel på vad som absolut inte bör slängas i avloppet:
Allt som fastnat på kroppen, som t.ex. hår. Hår från borstar och golvbrunnar bör kastas i soporna.
Hushållspapper (denna typ av papper är konstruerad för att absorbera vatten och löses därför inte upp i avloppet).
Sanitetsprodukter såsom tops, inkontinensskydd, tamponger, bindor, trosskydd osv.
Våtservetter.
Matfett (torka upp fettet med hushållspapper eller häll det i ett glas och låt det stelna. Släng sedan i soporna).
Kemikalier
-
Var rädd om de nycklar du kvitterar ut i samband med in flytten. Tappas nycklar bort blir du ersättningsskyldig för låsbyte och nya nycklar.
-
Du måste själv kontakta Eon på 0771-229900 för att teckna elabonnemang. Se till att göra det i god tid innan du flyttar in. Om du inte har el vid inflyttning och behöver kalla ut ett väktarbolag för att aktivera elen, kostar det cirka 1 500 kr.
-
Hyresgästen har ansvaret för att sköta sin balkong/uteplats. Det är viktigt att hålla balkongen och uteplatsen alltid skottad och fri från snö för att förebygga eventuella vattenskador som annars kan uppstå. Om det finns en tillhörande uteplats till lägenheten, är det hyresgästens ansvar att sköta om uteplatsen fram till den avgränsande häcken/staketet.